Perth en omstreken - Reisverslag uit Perth, Australië van Anita - WaarBenJij.nu Perth en omstreken - Reisverslag uit Perth, Australië van Anita - WaarBenJij.nu

Perth en omstreken

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

15 November 2011 | Australië, Perth

Zo, pak maar een kopje koffie, thee of glaasje bier erbij, want ik heb ontzettend veel gedaan de afgelopen dagen. Het wordt dus waarschijnlijk een wat langer verslag!

Bij het vorige verslag zaten trouwens ook wat foto's van de Fremantle gevangenis, maar dat hadden jullie ongetwijfeld al gezien. Het weer in Perth was erg slecht. Normaal een van de steden met de meeste zonuren, maar niet toen ik daar was. Daarom had ik mijn trip naar Rottnest Island uitgesteld. Aangezien ik heb vernomen dat mensen op wikipedia en andere sites achtergrondinfo zoeken over waar ik ergens uithang, bij deze even een kort informatief verhaaltje over Rottnest Island. Het eiland heeft zijn naam te danken aan zijn beroemdste inwoner: de quokka (zie ook foto). Dit schattige buideldiertje heeft het formaat van een kat maar lijkt op een kangoeroe. De Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem de Vlamingh, die hier in de 17de eeuw aan land kwam, zag het dier aan voor een bijzonder grote rat. Hij gaf het eiland de naam Rattennest.

Op Rottnest Island rijden geen auto's en de beste manier om je te verplaatsen is per fiets. Ondanks vele pogingen om uit te leggen dat ik echt wel kon fietsen, ik uit Nederland kwam en dat we daar meer fietsen als mensen hebben enz.... kwam ik er niet onderuit om een helm te dragen. Later begreep ik waarom. Even naar het infocentrum voor de beste route en ik kon de weg op. Ik was natuurlijk op uit om een quokka te spotten, maar dat lukte het eerste uur niet. Het eiland was erg heuvelachtig, dus vandaar de helm. Mijn mountainbike was niet je van het, maar wat was het heerlijk om weer eens te fietsen. Ik had redelijk snel het meest zuidwestelijke punt van het eiland bereikt. Eenmaal daar zag ik walvissen! Helaas te ver weg om vast te leggen op foto's, maar het was super. Even genoten van het mooie uitzicht en weer de fiets op. Toen zag ik ergens in een baai een groep dolfijnen! Maar nog steeds geen quokka's. Om 12 uur was ik weer terug bij het infocentrum. Ondanks mijn vele stops voor het maken van foto's, had ik blijkbaar nogal snel het eiland rondgecrosst. En mijn ferry ging pas om half 5. Toen maar voor een tweede rondje gegaan, want ik had nog geen quokka's gespot. En ja hoor, bij de plaatselijke en enige supermarkt op het eiland wemelde het van de diertjes. Die aten daar natuurlijk hun buik rond aan alle kruimels van de bezoekers. Maar even later spotte ik er ook nog een aantal in het wild. Al met al dus een heerlijk dagje. 's avonds heb ik met Jacky nog wat goon gedronken (aangezien ze ontslagen was en niks te doen had) en ben ik op tijd gaan slapen.

Op de 11de van de 11de heb ik natuurlijk even muziek zitten luisteren (ja alle Limburgse artiesten waren ook meegevlogen naar Australie op mijn MP3 speler) en natuurlijk heb ik ook vaak naar de opname van de hofkapel zitten luisteren die ik doorgestuurd heb gekregen! Kortom: een minifeestje aan de Swan River. Toen maar weer even door de stad geslenterd en daar waren ze de kerstboom op aan't bouwen. Vol verbazing bleek dat die avond de kerstman de lichtjes in de stad ging laten branden. Beetje vroeg, maar ja je moet wat. Jacky zou ook naar de stad komen en samen hebben we het spektakel bekeken. Omdat het in Perth met kerstmis meestal 30 graden is, kwam hij niet in zijn arreslee, maar op een surfboard (zie foto's). Surfing Santa! We hebben ons goed vermaakt en op de start van de vastelaovend en op Santa maar weer een wijntje gedronken.

Afgelopen zaterdag heb ik een 3 daagse tour gemaakt door zuidwest Australie. De eerste dag hebben we flink wat kilometers gemaakt. Naar de Stirling Ranges, wandeling naar een uitkijkpunt over het hele gebied, veel wilde dieren gespot (emu's, hagedissen e.d.) en wederom een aantal dode kangoeroes:(. De tweede dag hebben we een tree-top-walk gedaan door een Karri-woud. Deze Karri's kunnen wel 90 meter hoog en 2500 jaar oud worden. Aangezien het best hard waaide, schudde de hele constructie goed heen en weer, maar het uitzicht was weer prachtig. Daarna zijn we naar de Gloucester tree gegaan. Het bijzondere is dat boven in deze boom een boomhut is gebouwd vanwaar je een fantastisch uitzicht hebt over de vele bossen om je heen. Maar als er een uitkijkpost is dan moet je daar ook kunnen komen en dat is nu de uitdaging voor menig persoon. In de boom zijn namelijk diagonaal omhoog, horizontaal, metalen stangen aangebracht, die op deze manier een trap naar boven vormen. De boomhut is op 61 meter hoogte en was oorspronkelijk een uitkijkpunt voor de brandwacht i.v.m. bosbranden. Ook hebben we een aantal parkieten in het wild zien rondvliegen. Daarnaast hebben we een aantal stranden bezocht, hebben we honing, wijn en chocolade geproefd, de blowholes bezocht, de natural bridge gezien, hebben we grotten bekeken en bij dat alles zeeeeer veel trappen beklommen. Ook zijn we in een vuurturen geweest bij Cape Leeuwin (jawel, weer naar een Nederlands schip vernoemd) op het meest zuidwestelijke punt van Australie waar de Indian Ocean en de Southern Ocean elkaar ontmoeten. Als afsluiting zijn we naar de Busselton Jetty geweest. Dit is de langste houten pier van het zuidelijk halfrond (1,8 km). Kortom, veel gezien in die drie dagen. We hadden een leuke groep en hebben leuke dagen gehad. Kortom: het was een erg sportieve week!

Vandaag nog het e.e.a. regelen en morgen vlieg ik naar Alice Springs. Vrijdag start daar mijn tour naar de beroemde rots. Vanmiddag maar heerlijk naar het park want de zon schijnt eindelijk en vanavond nog een afscheidsdiner met Jacky!

Wederom de link voor de foto's:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2161492916749.2110866.1229340392&type=1&l=a1a458fb71

Tot de volgende keer!

Gr. Anita

  • 15 November 2011 - 10:19

    José Janssen:

    Ha Anita.

    Wat leuk die reisverslagen.
    Ik kijk er telkens naar uit, om ze te lezen.
    Zo maak je nog iets mee.
    Wens je verder een hele fijne vakantie, geniet ervan.
    Groetjes José Janssen.

  • 15 November 2011 - 18:58

    Ha Anita:

    Heb de koffie al op...leuk verhoal en moeij foto's!! Groetjes

  • 16 November 2011 - 18:27

    Mam En Pap:

    dat lijkt ook wat voor mij dat fietsen zo maar svp niet zo verweg je beleefd van alles zo te lezen die torens op de foto kan je goed verstoppertje speelen fijn dat het goed gaat

  • 16 November 2011 - 19:00

    Marlie Sanders:

    En wij maar werken ...
    Wat zie jij veel dingen die we hier niet kennen qua dieren, natuur etc. Ik zie je ook stralen en genieten op de foto's.
    Blijf dit vooral doen en probeer Nederland gewoon te vergeten. Nou ja, voor jou op de Vasteloavond na.
    Groetjes Marlie

  • 16 November 2011 - 20:06

    Jose En Albert:

    Logisch, ik ga naar Australie en krijg nostalgische gevoelens op de 11e van de 11e. Ik ben net terug van Zuid Afrika, was giga (en zou zo met je willen ruilen. Net je verhalen gelezen, superrrrrrr.
    Geniet er lekker van, de tijd gaat heel erg snel. Via jou verhalen krijg ik in ieder geval veel inspiratie. Wat is er toch veel moois en anders te beleven dan in ons land.
    Groetjes Albert

  • 20 November 2011 - 18:24

    Sylvia:

    Ha Anita,

    Ik heb net je verslag gelezen en ondertussen een mini magnum gegeten ;) Gaaf zeg! Je ziet veel en maakt supermooie foto's :)

    Enjoy! Gr. Sylvia

  • 21 November 2011 - 13:39

    Sandra Gommans:

    Ha Nicht,
    Weer ein verslaag met vuul inhoud. Lache det kerstgedeuns op 11/11 haha. Ik gao now dien foto's kieke.
    XO San

  • 22 November 2011 - 08:52

    Kim S:

    Ha Anita,

    Wat een leuke reisverslagen schrijf je toch allemaal, erg leuk om te lezen!
    Je maakt ook erg mooie foto's, kon ze eerst niet bekijken, nu lukt het wel. Heel veel plezier nog en geniet ervan!

    Groetjes Kim, Bart en Pleun

  • 22 November 2011 - 15:52

    Anita Van Vulpen:

    Wat een ervaring, zou zo met je willen ruilen als ik die verhalen lees.
    Erg mooie foto's van de prachtige natuur en schitterende dieren.
    Geniet er nog maar 3 maanden van!!
    Wij vieren hier wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 33172

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2011 - 27 Februari 2012

5 maanden naar Australië en NZ

Landen bezocht: