De outback van Australie - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anita - WaarBenJij.nu De outback van Australie - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anita - WaarBenJij.nu

De outback van Australie

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

25 November 2011 | Australië, Adelaide

Hoi,

Tijd voor een verslag van het leven in de echte outback van Australie: Alice Springs. Mijn vlucht vanuit Perth vertrok mooi op tijd. Een goede vlucht bracht me naar Alice Springs. Van hieruit worden veel excursies gedaan naar Ayers Rock ofwel Uluru (dit is de naam in de aboriginal taal) en omgeving. Ik verbleef in de Alice Lodge even buiten het centrum. Prima hostel. Eerst twee nachten bijkomen en dan zou mijn tour beginnen. Voor wat eten even het centrum ingelopen en kennisgemaakt met de aboriginals. Ik had ze ook al in het noordwesten gezien, maar dit waren de echte. Ik kon helaas geen foto's van hun maken, maar hun leven is bijna niet te beschrijven. Het zijn het soort zwervers, stinken uren in de wind, drinken alcohol (ook de kinderen) en zitten de hele dag onder een boom te schreeuwen of op de apenrots (moest direct denken aan die apenrots die weggehaald is in Venlo centrum....). En door o.a. de inteelt zijn het ook nog eens hele lelijke mensen. Ik voelde me veilig, maar toch een beetje geintimideerd. Heel raar! De eerste twee dagen was het zo warm, dat ik niet zoveel heb ondernomen. Op vrijdag werd ik opgehaald voor mijn tour om 6 uur 's ochtends. Wederom een gezellige groep. Uluru is ruim 500 km rijden van Alice Springs, dus eerst wat km's gemaakt. Eenmaal aangekomen gingen we de basewalk doen. Een stukje was afgesloten, dus we hadden ook nog een omleiding (zo'n 12 km). Het was een heel apart gevoel om daar rond te lopen, maar de hitte was ongelooflijk (40 graden, bijna geen schaduw en midden op de dag). Het eerste stuk veel foto's gemaakt, maar het laatste stuk voornamelijk stevig doorgestapt. Ik heb het voor elkaar gekregen om die 12 km in 2 uur exact te lopen. Ontzettend mooi, maar er wordt niet voor niets aangeraden om na 11 uur 's ochtends de wandeling niet meer te doen bij hoge temperaturen. Na een kleine versnapering zijn we naar een ander punt gereden voor de zonsondergang. Hier kregen we champagne. Helaas kregen we toen in de gaten dat het weer om ging slaan. Er kwamen veel wolken en eigenlijk was er geen zonsondergang. De beroemde mooie foto's vielen dus een beetje in het water. Daarna zijn we naar de camping gegaan waar we in een swag geslapen hebben. Dit is een slaapzak en matras in 1. Erg comfortabel moet ik zeggen! De tweede dag zijn we naar een andere rotsformatie geweest, Kata Tjuta en hebben we 's avonds een Aussie-barbeque gehad met kangaroo biefstukjes. En dat was me toch lekker! Het weer was totaal omgeslagen. Totaal bewolkt en 20 graden minder! De derde dag weer vroeg opstaan voor een wandeling in Kings Canyon. Misschien nog wel mooier dan Uluru! Helaas begon het hier ook weer te regenen. Het weer zat dus niet echt mee, was niet normaal voor de tijd van het jaar zeiden ze. Helaas had ik dat in Perth ook al gehoord..... Foto's zijn dus niet helemaal zoals je van tevoren verwacht, maar het was een ontzettend leuke trip.

Op de laatste avond zijn we nog met de groep uit eten geweest. Daarna ben ik met Anna en David (uit Zweden) terug gegaan naar ons hostel. Hier hebben ik nog een paar gezellige avonden mee gehad. Blijkbaar hebben ze een traditie dat ze op vrijdagavond altijd friet met biefstuk en kruidenboter eten. Deze traditie hadden ze vrijdagavond gemist, dus hebben we die op maandagavond ingehaald. Heerlijk gekookt! Daarna gingen we ouderwets film kijken. Het regende zo hard dat ik de film niet kon volgen en na 15 minuten al in slaap viel. Het weer was nog steeds ontzettend slecht, zeg maar gewoonweg koud. Ook hier zeiden ze weer: niet normaal voor de tijd van het jaar. Deze regen heeft aangehouden totdat ik wegging en natuurlijk heb ik die meegenomen naar Adelaide;). In Alice Springs heb ik nog de Royal Flying Doctors bezocht, best interessant maar niet erg groot. De dag erna ben ik naar het reptielencentrum geweest. Hier heb ik veel Australische dieren gezien, maar ook een olive phyton, een central bearded dragon en een blue tongue lizard vastgehouden (zie foto's voor als je het niet gelooft!). Daarnaast volg ik een aantal mensen die bezig zijn met een wereldreis. Via Twitter heb ik Marcel en Ilse leren kennen. Zij zaten toevallig ook in hetzelfde hostel in Adelaide, dus daar ook nog een gezellige avond mee gehad. Heerlijk om weer eens Nederlands te praten en om hun te ontmoeten. Daarnaast kreeg ik in Alice Springs nog een berichtje van een oud collega van de bloedbank (Sanquin). Zij is op hetzelfde moment in Auckland als ik, dus haar (en haar vriend) ontmoet ik daar ook.


Donderdag heb ik de trein (the Ghan) gepakt naar Adelaide. De Ghan is al een heel oude treinroute die vroeger vaak vertraging had door overstromingen, mensen maakten dan voor het laatste stuk vaak gebruik van de Afghaanse kamelenrijders. Daar is de naam ook van afkomstig. De trein is 16-26 wagons lang en rijdt ongeveer 85 a 100 km per uur dwars door de outback (ruim 1600 km). De stoelen kon je vergelijken met businessclass stoelen in een vliegtuig, terwijl ik een backpackerticket had! Af en toe stond het ding weer stil en dan dacht ik direct aan de NS met al hun problemen. Maar dat was normaal. Er was op veel plaatsen maar een spoor en dan moest er een andere trein eerst passeren voordat wij mochten. Fieuw! Onderweg veranderde het landschap continue: hogere bomen, lagere struiken, gras en rotsformaties, zand en af en toe kangaroes, schapen en emu's! De zonsondergang en opkomst was wel ontzettend mooi. Ik heb veel tijd in de restauratiewagon doorgebracht. Gezellig zitten kletsen, spelletjes gedaan en gelezen. Op het einde kregen Domi (meisje die ik kende van mijn tour naar Uluru) en ik al het fruit dat over was van de trein. Zagen we er zo hongerig uit;)? Een half uurtje later kwamen ze zeggen dat we de ananassen toch weg moesten gooien i.v.m. quarantaine voorschriften. Ze vonden het zo sneu voor ons, dat we toen maar een blueberry muffin ervoor in de plaats kregen. Arme backpackers dat we zijn..... hahaha!

Eenmaal in Adelaide regende het natuurlijk weer en heb ik wat door de stad gewandeld en mijn huurauto geregeld! Morgen haal ik mijn auto op en ga ik eerst naar de Grampians NP en vervolgens via de Great Ocean Road naar Melbourne.

Zo ik heb jullie weer van genoeg leesvoer voorzien. Vergeet de foto's niet op: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2161492916749.2110866.1229340392&type=1&l=a1a458fb71

Tot de volgende keer!

Gr. Anita

  • 26 November 2011 - 07:52

    Jose En Albert:

    Als je de hele tijd zo veel beleeft moet het toch haast uit het kopje gaan barsten. Mooie authentieke verhalen. Voldoende om goed te kunnen relativeren. Jou verhalen meebeleven is ook genieten, dus ga zo door.
    Greetz

  • 26 November 2011 - 09:37

    Ha Anita,:

    Dich hubs al hiel vuul gezeen en gedoan. Joamer van ut wear... Ik bin beniejd wasse van de Great Ocean Road vings... De umgeaving wao desse nou hear geis bin ik vrnl bekind mei..

    Groetjes oet Kessel

  • 26 November 2011 - 11:48

    José B:

    Erg leuk om je verhalen weer te lezen. Het geluk heb je dan wel dat alles lekker groen is in alice springs. Kunt ook mar zo denken heel speciaal regen in alice springs. ;) Leuk he zo'n reisje met the ghan? veel plezier met je reisje met de camper! x josé

  • 26 November 2011 - 18:20

    Vul Hier Je Naam In.:

    Ha Anita,

    Klinkt allemaal geweldig! Dat je dat durft met die slang.. Ik doe t je niet na

    Gr. Sylvia

  • 27 November 2011 - 03:55

    Ellen Keunen:

    Hoi Anita,

    Ik heb me ook aangemeld voor je blog. Wij reizen op dit moment ook door Australie. We zitten op dit moment in Airlie en gaan door naar Cairns. Dan gaan we ook naar de outback. Leuk dus om je verhaal te lezen.

    Groetjes, Ellen en Rob

  • 27 November 2011 - 13:38

    Erik Dols - Maandag:

    Hi Anita,

    nu begin ik het te herkennen, ja de aboriginals in Ayers Spring onder de bomen kan ik me ook nog goed herinneren, je krijgt meteen een heel ander beeld. Ik lees je verhalen en krijg flashbacks en sweet memories...veel plezier nog en het regent hier ook hoor... Gr, Erik Dols

  • 27 November 2011 - 18:20

    Frank Van Rengs:

    Hoi Anita, leuk verslag hoor! Ik word er jaloers van. Wij hebben vandaag sinterklaas intocht gehad, hij stapte in g'vorst op het veer... Dat was me toch spannend! Veel plezier op je vervolgstop in Grampians NP!

  • 27 November 2011 - 19:00

    Selma:

    Ik vind 't iedere keer weer leuk je avonturen te lezen. Alleen 'n beetje jammer van 't weer. Maar toch, alle indrukken nemen ze je nooit meer af.
    Geniet lekker verder!

  • 28 November 2011 - 13:55

    Sandra:

    Ha Anita, Good verhaold weer en leuke avonturen um ieuwig te onthalde. Grappig det ik net een WhatsApp van dich kreeg desse Vastelaovesmuziek zits te luustere in de auto haha
    x San

  • 28 November 2011 - 22:51

    Joyce:

    Haaa Anita
    Oh klink eg superleuk en moei en geweldig allemaol.. allein bietje jammer van de raegen.. ik bin eg beniejd watse van de grampians vinds en de great ocean raod want dao gao ik auk naor toe.. dus ik bin beniejd nao dien fotoos.. geise auk naor Halls Gap beej de Grampians?

    xx Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 33182

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2011 - 27 Februari 2012

5 maanden naar Australië en NZ

Landen bezocht: